Antiatom

Valódi tények, információk, hírek az atomenergiáról, a média és az ipar csúsztatásai nélkül.

Adatlapok

arnyekvilag

Történetek

Fukusima nukleáris válság, '12.02.28-03.01.

2012.03.22. 19:32 | Atom Antal | Szólj hozzá!

Címkék: jelentés japán atomenergia atomerőmű nukleáris atomkatasztrófa fukushima fukusima

Alább olvashatják a japán Fukusima Daiicsi atomerőműben zajló válsággal kapcsolatos legfrissebb hírösszefoglalónkat.

A Greenpeace egy új jelentést tett közzé „Fukusima tanulsága” címmel, melyben lerántja a leplet a nukleáris biztonság mítoszáról és bemutatja a nukleáris szektort szabályozni hivatott intézmények kudarcát. . A jelentést itt olvashatja, illetve itt alább egy korábbi hírünkben belinkelve és a www.greenpeace.hu oldalon megtalálja a tanulmány Vezetői összefoglalóját magyarul is.

A független jelentés eredményei

A Fukusima Daiicsi erőműben bekövetkezett nukleáris katasztrófát vizsgáló független bizottság egy kíméletlen 420 oldalas jelentést tett közzé, mely igen erős kritikát fogalmaz meg a TEPCO-val, Kan Naoto egykori miniszterelnökkel, valamint egyéb kormányzati ügynökségekkel szemben. A 6 tagú bizottság, melynek élén Kitazawa Koicsi, a Japán Tudományos és Technológiai Ügynökség egykori elnöke és az Építsük Újjá Japánt Kezdeményezés vezetője állt, több mint 300 japán tisztviselőt, USA kormánytisztviselőt és nukleáris szakértőt kérdezett meg. A TEPCO vezetői nem voltak hajlandók részt venni a vizsgálatban. A bizottság által készített jelentés megállapította, hogy a fukusimai nukleáris válságot nem a tavaly márciusi cunami vagy földrengés okozta, hanem emberi hibák és mulasztások sora.

A jelentés erősen kritizálta Kan miniszterelnök urat a helyzet alulbecslése, a hatástalan válságkezelés és a megfelelő kommunikáció hiánya miatt. Kan például olyan döntéshelyzetekbe erőltette magát, amelyek nem az ő hatáskörébe tartoztak. Többek között ő határozta meg a szükséges biztonsági akkumulátorok méretét, illetve azt, hogy ezeket az akkumulátorokat milyen módon kell az erőműbe szállítani. Kitizawa szerint „Összességében Kan válságkezelése mindenképp elmarasztalást érdemel.” 

Mindazonáltal a bizottság elismerően szólt arról, hogy Kan nem engedett, amikor Simizu Maszataka, a TEPCO elnöke a helyzet veszélyességére hivatkozva állítólag a TEPCO munkások erőműből való evakuálását kérte a miniszterelnöktől. Végül a TEPCO által alkalmazott idősebb dolgozók egy kisebb csoportja (az úgynevezett „Fukusima 50”) az erőműben maradt, bár meg voltak győződve róla, hogy egy öngyilkos küldetésen vesznek részt. Hősies munkájukkal további leolvadásokat akadályoztak meg. Szakemberek szerint amennyiben minden TEPCO dolgozó elhagyta volna az erőművet, mind a hat Daiicsi reaktor leolvadt volna, és ezáltal olyan hatalmas mennyiségű radioaktív szennyeződés szabadult volna el, ami a közeli Fukusima Daini és Tokai erőművek dolgozóinak evakuálását is szükségessé tette volna. És a hűtésről gondoskodó személyzet nélkül feltehetően ezekben a reaktorokban is leolvadás következett volna be. Edano így nyilatkozott: „Elvesztettük volna Fukusima Daini-t, majd Fukusima Tokai-t is. Ha ez megtörtént volna, levonhattuk volna azt a logikus következtetést, hogy magát Tokiót is elvesztettük.” A tokiói agglomerációban mintegy 35 millióan élnek.

Ezen felül a jelentés beszámolt arról is, hogy az USA Nukleáris Biztonsági Hatósága (NRC) azt javasolta Japánnak, hogy készüljön fel egy esetleges terrorista támadás esetén bekövetkező áramkimaradásra, de a japán tisztviselők ezt nem tették meg. Később az amerikai tisztviselők úgy nyilatkoztak, hogy az áramkimaradásra való felkészülés mérsékelhette volna a katasztrófa hatásait. Közben a különböző kormányzati szintek, a TEPCO és a miniszterelnöki hivatal közötti számos félreértés miatt a résztvevő felek között komoly bizalmatlanság alakult ki. Állítólag Kan elvesztette bizalmát Madarame Haruki-ban, a Nukleáris Biztonsági Hatóság (NSC) elnökében, miután Madarame - mindössze pár órával a hidrogén robbanások bekövetkezése előtt - ígéretet tett neki, hogy a hidrogén robbanás bekövetkezése teljesen kizárt. Mindez arra késztette Kan-t, hogy a nukleáris kérdésekben igen kétséges szakértelemmel bíró személyes barátainak tanácsaira hagyatkozzon.

Az interjúkból kiderül, hogy Kan, Edano Jukio (az akkori kabinetfőnök), valamint Kaieda Banri (a Gazdasági, Kereskedelmi és Ipari Minisztérium akkori vezetője) csak a leolvadások után pár nappal szerzett tudomást a sugárzás terjedését előrejelző, SPEEDI névre keresztelt kormányzati rendszer létezéséről. A bizottság szerint a fentiekkel kapcsolatos tájékoztatás nyújtásának elmaradásáért az Oktatási, Kulturális, Sport, Tudományos és Technológiai Minisztérium (MEXT) tisztviselői a felelősek.

A jelentés megerősítette, hogy a TEPCO „szisztematikus gondatlanságával” „elbagatellizálta a nukleáris biztonságot” és ennek eredményeképpen a közüzemi társaság nem készült fel egy komolyabb balesetre. A jelentés példaként említi, hogy a Daiicsi erőműtől 5 km-re található külső TEPCO havária központ, amely nem tudott megfelelően funkcionálni a válság alatt, mindössze egy „a helyi lakosság megnyugtatását szolgáló látszat intézkedési csomag részét képezte”. Ezen felül a jelentés bírálta a Nukleáris és Ipari Biztonsági Ügynökséget (NISA) amiatt, hogy nem tudta megfelelően szabályozni a TEPCO-t. A jelentés szerint az ügynökség biztonsági ellenőrzései merő formaságok voltak.

A japán nukleáris politikával kapcsolatos hírek

Edano Jukio, a Gazdasági, Kereskedelmi és Ipari Minisztérium vezetője most először ismerte be közvetlenül, hogy Japán idén nyáron működő nukleáris reaktor nélkül maradhat. „A villamosenergia kereslet-kínálat kényes egyensúlya nem fogja befolyásolni a nukleáris biztonsággal kapcsolatos döntéseinket, és mi jelenleg éppen ezen döntések meghozatalán dolgozunk. Könnyen előfordulhat, hogy a nyáron egyik reaktort sem indítjuk újra” - mondta Edano.

Egyes dokumentumok szerint az Oktatási, Kulturális, Sport, Tudományos és Technológiai Minisztérium (MEXT) irányítása alatt működő Földrengéskutató Bizottság három energiaszolgáltató vállalat - köztük a TEPCO - képviselőinek nyomására tavaly felülvizsgálta a súlyos cunami lehetőségére vonatkozó figyelmeztetéseit. Állítólag a közüzemi társaságok aggodalmukat fejezték ki, hogy a bizottság „félreértést” okozhat a nyilvánosságban, hogy olyan nagy földrengések és cunamik következhetnek, mint a Jogan földrengés 869-ben. Válaszul az Oktatási, Kulturális, Sport, Tudományos és Technológiai Minisztérium (MEXT) tisztségviselői megváltoztatták a jelentéstervezetet, mely szerint „további vizsgálatok” szükségesek annak meghatározására, hogy ilyen földrengések megtörténhetnek-e, és hozzátették, hogy „az erre vonatkozó adatok nem elégségesek”. A közüzemi társaságok 2011. március 3-án kérték ezt. A Japán történetének legnagyobb nukleáris katasztrófáját okozó földrengés és a cunami mindössze nyolc nappal később, 2011. március 11-én történt.

A Nukleáris Biztonsági Hatóság (NSC) jelenleg a 2006. óta nem frissült, cunamikra vonatkozó irányelvek felülvizsgálatán dolgozik. A dokumentum korábban csak „szökőárra” utalt. Az új szabályok speciális előkészületeket írnak elő az atomerőművek üzemeltetői számára cunami és jelentős földrengés előtt.

A Nukleáris és Ipari Biztonsági Ügynökség (NISA) kérte a Hokkaido prefektúrában található Tomari atomerőmű, valamint az Ibaraki prefektúrában található Tokai erőmű szeizmikus biztonságának felülvizsgálatát. Állítólag a közüzemi társaságok tanulmányozták az erőmű közelében a tengerfenék alatt húzódó óceáni törésvonalakat, de a Nukleáris és Ipari Biztonsági Ügynökség (NISA) szerint a szárazföldi törésvonalakat is figyelembe kellett volna venniük, hogy tanulmányozzák, hogyan mozdulhatnak el a tenger alatti törésvonalakkal együtt egy földrengés során. A döntés jelentős mértékben befolyásolná az erőművek reaktorain végzett stresszteszteket.

A Nukleáris Biztonsági Hatóság (NSC) sürgeti a kormányt, hogy hozzon létre két külső havária központot minden japán atomerőmű közelében, miután tavaly márciusban a magas sugárzási szintek és a földrengéshez, valamint a cunamihoz kapcsolódó problémák akadályozták a Fukusima Daiicsi erőmű közelében lévő központ hatékony működését. Az új javaslat szerint az egyik központ a lakosságnak adna utasításokat és információt az evakuációval kapcsolatban nukleáris katasztrófa esetén, a második pedig adatokat gyűjtene a sugárzási szintekről, és irányítaná az evakuáció folyamatát. Japán kormánya új irányelveket dolgoz ki nukleáris vészhelyzetek esetére.

Az Aomori prefektúrában található Rokkasho nukleáris fűtőelem újrafeldolgozó üzemben az égetőkemencével kapcsolatos problémák miatt ismételten elhalasztották az üvegesítési vizsgálatokat, jelentette be az üzemet működtető Japan Nuclear Fuel Ltd (Japán Nukleáris Fűtőelem Kft). Az üvegesítés során a radioaktív anyagokat üvegbe burkolják, amit egyszerűbb elhelyezni. A Rukkasho üzem, melynek feldolgozó folyamata kulcsszerepet tölt be a japán nukleáris fűtőanyag ciklusban, várhatóan októberben készül el és kezdi meg működését, de a szakértők szerint a határidő a visszatérő problémák és a folyamatban lévő gondok fényében kétséges.

TEPCO

A TEPCO felülvizsgált üzleti terve várhatóan három pénzügyileg független szervezeti egységet hoz létre a közüzemi társaság hatékonyságának növelés érdekében. Az egyik egység a fűtőelemek beszerzését és a hőenergia-termelést, a másik az energiaátvitelt és -elosztást irányítja, a harmadik pedig a villamosenergia-kiskereskedelmet felügyeli.

A reaktor állapota

A Fukusima Daiicsi erőmű vezetője Takahashi Takeshi e héten beismerte, hogy az erőmű sérülékeny, és reaktorai továbbra is roppant sebezhetőek a későbbi földrengések során és cunamiveszély esetén. „Be kell ismernem, hogy még mindig meglehetősen sérülékeny. Bár az erőmű elérte az úgynevezett hideg leállás állapotát, továbbra is olyan problémákat okoz, amelyeket ki kell küszöbölni” - mondta Takahashi.

A TEPCO továbbra is küzd a nagy mennyiségű radioaktív vízzel, ami a sérült Fukusima Daiicsi reaktorokban található nukleáris fűtőelemek hűtésének mellékterméke. A közüzemi társaság naponta több százezer gallon vizet szivattyúz a reaktorokba. A víz ezt követően válik szennyezetté. Szakértők becslése szerint havonta 10 000 tonna radioaktív víz szivárog el a reaktorokból. Csak januárban és februárban 28 új szivárgást észleltek. A TEPCO szerint legalább hat évig tart a szivárgások kijavítása, és mintegy 25 évig, mire eltávolítják a fűtőelemeket. A radioaktív víz tárolása egyre sürgetőbb probléma. A TEPCO jelenleg 165 000 tonna víz tárolására képes, és már 125 000 tonnát tárol. A közüzemi társaság kivágta a közeli erdőket, hogy helyet biztosítson a további tárolóknak.

A TEPCO bejelentette, hogy a japán gyártású Quince II robot a Fukusima Daiicsi erőmű 2. számú reaktorában 220 millisievert sugárzási szintet mért. A robotot, amelyet a Chiba Műszaki Egyetem kutatói terveztek, arra készítették, hogy feltárja a Fukusima Daiicsi atomreaktorok belső terét, ahol a sugárzási szint az ember számára túl magas.

Szennyeződés (beleértve a gazdasági hatásokat és az emberek sugárzásnak való kitettségét is)

A Meteorológiai Kutatóintézet tanulmányának becslése szerint, tavaly márciusban 40 000 trillió (vagy 40 kvadrillió) becquerel radioaktív cézium szabadult fel a Fukusima Daiicsi nukleáris katasztrófa következtében. Ez a mennyiség kétszerese a tudósok eredeti becslésének.

A helyi termelők nyomására a kormány enyhítette a termőföld engedélyezett szennyezettségi szintjét érintő szabályokat. Ennek fényében a fogyasztók aggodalmukat fejezik ki a rizs cézium szennyeződése miatt. A Mezőgazdasági, Erdészeti és Halászati Minisztérium decemberi rendelete szerint tilos rizst vetni olyan talajba, ahol az elmúlt évben a cézium mennyisége meghaladta a 100 Bq/kg-ot. Ma azonban úgy rendelkezik, hogy lehet rizst vetni olyan talajba, ahol a cézium mennyisége 100 és 500 Bq/kg között van, ha a talajt mentesítették a szennyeződéstől és minden zsák rizst bevizsgálnak. Sokan továbbra is kételkednek abban, hogy a rizs fogyasztása biztonságos. Az országos fogyasztóvédelmi szövetség elnöke megjegyezte: „Már korábban is találtak olyan rizsszállítmányokat, ahol a szennyeződés meghaladta a kormány által engedélyezett mértéket. Mindez annak ellenére történt, hogy korábban azt ígérték, ez többé nem fordul elő. De vajon mi a garancia arra, hogy ez nem fog újra megismétlődni?”

A Japán Tejipari Szövetség jelentése szerint a 124 tejüzemben elvégzett tesztek mindenütt 10 Bq/kg alatti sugárzási szintet mutattak, ami a legalacsonyabb észlelhető szint. Az új kormányzati szabványok szerint a tejtermékek radioaktív céziumtartalma nem haladhatja meg az 50 Bq/kg-ot.

Kártérítés

A TEPCO vállalta, hogy 600 000 yenre (7 400 $) növeli a Fukusima prefektúra 23 önkormányzatából kitelepített terhes nők, vagy 18 éves kor alattiak számára kifizetett kártérítés összegét.  Sok kitelepített sürgette a TEPCO-t, hogy fedezze az otthonuk elhagyásának valós költségeit, de a közüzemi társaság szerint a kártérítési folyamat túl komplikált lenne. A TEPCO eredetileg azt mondta, hogy a terhes nőknek és a gyerekeknek csak 400 000 yent fizet. Ezen önkormányzatok összes többi lakója 80 000 yent kap (kevesebb, mint 1 000$), függetlenül attól, hogy evakuálták-e őket, vagy sem. Jelenleg több mint 160 000 lakó várja, hogy visszatérhessen otthonába.

A Fukusima Daiicsi erőmű közelében fekvő Futabából származó 47 kitelepített lakóból álló csoport 5,5 millió $ kártérítési igényt nyújtott be a TEPCO-nak. Az összeg a szennyezett területtel kapcsolatos költségeket és a lelki szenvedést is fedezni hivatott. A TEPCO ígérete szerint „őszinte szívvel” foglalkozik majd a kérdéssel.

Atomenergiával kapcsolatos egyéb hírek

A francia biztonsági szervezet, a Sugárvédelmi és Nukleáris Biztonsági Intézet (IRSN) által elvégzett egyik új felmérés szerint Európa nem rendelkezik megfelelő felszerelésekkel és berendezésekkel egy Fukusimához hasonló nukleáris katasztrófa kezeléséhez. A Sugárvédelmi és Nukleáris Biztonsági Intézet nyújt tanácsadást a francia Nukleáris Biztonsági Hatóság (ASN), azaz Franciaország nukleáris szabályozó hatósága számára. Az intézet által készített jelentés kimondja, hogy számos európai ország nem rendelkezik megfelelő krízis központtal, illetve az országos vonalak felett létrehozott összehangolt kommunikációs eszközökkel.

Ezen felül a Sugárvédelmi és Nukleáris Biztonsági Intézet (IRSN) bírálta Japánt amiatt is, hogy nem monitorozta megfelelő módon a gyermekek sugárzásnak való kitettségét, és komoly aggodalmának adott hangot a sérült Fukusima Daiicsi erőműből kiszabaduló sugárzással kapcsolatban is. Didier Champion, a Sugárvédelmi és Nukleáris Biztonsági Intézet (IRSN) egyik válságkezelő munkatársa így nyilatkozott: „A balesethez köthető elsődleges szennyeződés nagymértékben csökkent. Mindez azonban nem jelenti azt, hogy a sugárszennyezés nem jelenik meg másutt, akár nagy távolságban. Ma, és az elkövetkező évek során komoly és elhúzódó környezeti szennyeződéssel kell számolnunk.”

Az Egyesült Államok Nukleáris Biztonsági Hatóságának (NRC) feljegyzései szerint egy japán gyártmányú gőzgenerátor, melyet a Mitsubishi Heavy Ltd. gyártott, repedt volt, mielőtt kiszállították a dél-kaliforniai Edisonban található San Onofre Erőműbe. A Mitsubishi később kijavította. Az erőműben a közelmúltban sugárszivárgást tapasztaltak, bár ez utóbbi incidens és a repedések közötti összefüggés nem bizonyított.

A bejegyzés trackback címe:

https://antiatom.blog.hu/api/trackback/id/tr794333614

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása